Jag tycker självklart det skall vara gratis eller oerhört billigt att åka kollektivt. Man kommer då att slippa en hel del trängsel med bilar och vad ännu bättre är man slipper en massa cyklister som inte kan trafikreglerna. Men kollektivtrafik är inte självklart halleluja bra för miljön. Jag har gjort följande uträkning baserat på skånetrafikens info om vad en buss drar. Kombinerat detta med vad en modern dieselbil drar. Läs resultatet här:
Tex en modern bil drar bil 0.3 l diesel/mil:
bil 5 passagerare åker en mil = 0.3 / 5 = 0.06 liter per passagerare och mil
buss 47 passagerare åker en mil = 4.9/47 = 0.10 liter per passagerare och mil
bil 1 passagerare åker en mil = 0.3 liter per mil
buss 1/5 av 47 passagerare åker en mil = 4.9 / 9.4 = 0.521 liter per passagerare och mil
Detta medför att en modern bil totalt utklassar skånetrafikens buss.


Men jag skall även räkna på en fet diesel Mercedes baserat på verkliga uppmätta siffror av en god vän:
ex bil 0.6 liter diesel / mil
bil 5 passagerare åker en mil = 0.6 / 5 = 0.12 liter per passagerare och mil
buss 47 passagerare åker en mil = 4.9/47 = 0.10 liter per passagerare och mil
bil 1 passagerare åker en mil = 0.6 liter per mil
buss 1/5 av 47 passagerare åker en mil = 4.9 / 9.4 = 0.521 liter per passagerare och mil

Här ser ni en riktig man som sitter och super i garaget!!!
Melodin är min levnads afton

Bild140_002_Large

Bild140_008_Large

 

 

 

Köpte en ny lambda på Biltema för 500 kr. Samt en specialhylsa med plats för kabeln.
Kämpade i två dagar för att få loss den gamla. Biltemas special hylsa har tumsmått och är lite för stor för lambdasobden.
Kuggade över.

Fick klä in alla kablar och kylare med foliepapper för att inte skada något och krångla ner vinkelslipen . När jag väl slipat ner så att bara mutterna syntes, samt kört bilen i en halvtimme så att katalysatorn blev varm , så gick det med en vanlig hylsnyckel och ett en meters järnrör som hävstång.
Kärvade hela vägen ut till sista gängan. Fick åka och köpa en specialgängtapp från biltema för att fixa gängorna så att den nya O2 sensorn gick att få in. Kablarna på den nya sensorn hade samma färger som den gamla. 2 vita och en grå och en svart. Nya sensorn var redan försedd med klämhylsor och krympslang så det gick väldigt lätt att skarva på den gamla sladden till kontakten. Tur jag hade en riktigt bra klämtång. Skulle inte gått med en billig som finns i alla klämhylsatser. Sedan behövde jag bara värma med en tändare för att krympslangen skulle dra ihop sig och göra skarven vattentät.

Nu pendlar sensorn mellan 0.1 - 0.7 volt (den gamla mellan 0.1 -0.4). Inga felkoder längre.

Har föresten en wifi obd2 dongel från kjell och company samt en iphone för att läsa och släcka koderna.

 

 

PICT0773_Large

Två manliga män besöker hultivalen

 

Kameran klistrade jag fast i skägget

Scan0011  
PICT0616_Large  

Senast uppdaterad (2013-03-19 23:01)

Så här roar sig äkta män!