Bytt Lambda sond Hyundai santa fe 2002

 

Bild140_002_Large Bild140_008_Large

 

 

 

Köpte en ny lambda på Biltema för 500 kr. Samt en specialhylsa med plats för kabeln.
Kämpade i två dagar för att få loss den gamla. Biltemas special hylsa har tumsmått och är lite för stor för lambdasobden.
Kuggade över.

Fick klä in alla kablar och kylare med foliepapper för att inte skada något och krångla ner vinkelslipen . När jag väl slipat ner så att bara mutterna syntes, samt kört bilen i en halvtimme så att katalysatorn blev varm , så gick det med en vanlig hylsnyckel och ett en meters järnrör som hävstång.
Kärvade hela vägen ut till sista gängan. Fick åka och köpa en specialgängtapp från biltema för att fixa gängorna så att den nya O2 sensorn gick att få in. Kablarna på den nya sensorn hade samma färger som den gamla. 2 vita och en grå och en svart. Nya sensorn var redan försedd med klämhylsor och krympslang så det gick väldigt lätt att skarva på den gamla sladden till kontakten. Tur jag hade en riktigt bra klämtång. Skulle inte gått med en billig som finns i alla klämhylsatser. Sedan behövde jag bara värma med en tändare för att krympslangen skulle dra ihop sig och göra skarven vattentät.

Nu pendlar sensorn mellan 0.1 - 0.7 volt (den gamla mellan 0.1 -0.4). Inga felkoder längre.

Har föresten en wifi obd2 dongel från kjell och company samt en iphone för att läsa och släcka koderna.

 

Add your comment

Your name:
Your email:
Rubrik:
Comment:
bloggar