Bildjäveln stannade

Söndag. Var på väg till veteranmarknaden i Degeberga. Kom till Tomelilla och min Volvo 940 bara stannade.

Startade igen efter ca 5 minuter, men jag vågade inte fortsätta utan körde hem.

Tog av ask koppen och kände på bensinpumpsrelät som finns bakom säkringarna.

Det var mycket varmt. Precis så varmt att man fortfarande kan ha fingrarna kvar utan att bränna sig men ändå obehagligt varmt. Klickade till var med några sekunders mellanrum hela tiden medan jag körde.

Hörde att bensinpumpen gick i gång  när reläet klickade.

Har varit med om detta tidigare på min Volvo 740. Då visade det sig att det var ett hall element (varvräknande liten sak) som fanns i Fördelaren. Den där grejen som alla sladdarna går till som innehåller en roterande liten plastsak som fördelar ut högspänningen till tändstiften. Sitter dumt till precis bakom motorn, mellan motorn och kupe´n.

Misstänkte att det var samma fel på 940'n.  Plockade av bensinpumpsrelät. Plockade av plastkåpan till det.

Hittade direkt en kallödning. Ett av flatstiften hadde nog blivit så varmt att lödningen släppt. Löddade fast detta igen. men detta löser bara symptomen inte felet. Efter lite forskning kom jag fram till att hall ellementet i fördelaren inte finns på denna modellen. Det är flyttat till svänghjulet. Dvs på samma sida av motorn som fördelaren fast långt nere, och är en liten sladd och en plastpillegur som sticker in i ett hål mot svänghjulet. Sitter på en skruv. Lätt att byta. Gjorde det idag måndag så fort Volvo öppnade och jag kunde köpa reservdelen. Kostar 386 kr.

Efter bytet slutar reläet att klicka så ofta. Och det blir absolut inte varmt längre.

Förmodligen är det så att när hallgivaren går i sönder så ger den signal att varvtalet är mycket högre än det egentligen är. Detta medför att bensinpumpsrelät tvingar bensinpumpen att jobba mycket mer än det egentligen behöver. Vilket i sin tur medför att det blir för varmt och lödningarna släpper.

Vilket summa sumarium medför att bilen stannar ibland när löddningen glappar till.

 

Så om din Volvo 940, 740 stannar sporadiskt, kolla om bensinpumpsrelät (det största reläet bakom askkoppen) blir varmt. I så fall byt inte bensinpumpen som alla säger till dig. Byt hall elemetet istället.

Fixa kallödningarna i reläet. Lätt med en vanlig lödkolv. Om Du har den modellen där hall elementet sitter i fördelaren (då sitter det en sladd med en koppling under fördelaren) så köp en bra fördelare på skroten.

Oerhört mycket billigare än att köpa en ny fördelare på Volvo. Räkna med att en bra fördelare kostar ca 600 kr på skroten. (På volvo ca 4000 kr) man kan köpa bara hall elementet (ca 400kr på Volvo) och själva nita fast det i fördelaren. Men det är en riktig överkurs.

Efter att Du bytt fördelare är det lätt att ställa tändningen. Bara vrid fördelaren tills bilen går bra både på tomgång och när Du gasar. Glöm stroboscop och annat kvinnligt tjaffs. Riktiga män ställer tändningen på gehör.

 

20090914 Bildjäveln stannade igen. Nu under full fart och inte när jag saktade in.

Provade att byta hall element.

 

 

Bensinpumpsreläet var dock inte varmt.

Provade att köpa nytt bensinpumps relä. Istället för det gamla som jag lagade.

Bytte tändstift.

 

 

 

20090927 Bilen stannat ytterligare 2 gånger.

Rengjorde tomgångsmotorn eftersom tomgången varierade lite grand.

Kopplade även av plusspolen på batteriet  en stund.

Har en tanke om att styrelektroniken kanske anpassat sig efter ett felaktigt relä. Vill nollställa styr elektroniken så att den kan börja anpassa sig från början igen.

Hittade även en sprucken slang till den positiva återföringen. Dvs någon djävla miljöskit som sitter på alla bilar. Övertrycket i sumpen skall sugas in och förbrännas igen.

Provade att täta med lite fett.

 

Nu svarar bilen med ett helt annat drag när jag gasar.

20090930 Bildjäveln stannat 4 gånger idag.

Lämnade in den idag till volvo i Tomelilla.

Jag fick ge upp.

Säkert luftmassemängdmätaren som det är fel på.

20091003 Hämtade bilen på Volvo i Tomelilla.

Gissa vad felet var ? Jo bensinpumpsrelät.

Men det hadde ju jag bytt ?

Visade sig att jag bytt fel relä.

Bensinpumpsrelät skall vara vitt och sitta längst uppe till vänster.

Undrar vad fan det var för relä som jag bytte ?

Sönder var det i alla fall.

All heder år Volvo Lastvagnar i Tom,elilla som faktiskt gjorde en riktig felsökning. Inte bara bytte alla dyra saker såsom bensinpump, luftmassemängd mätare etc. Speciellt dyrt blev det inte heller.

 

 

 

 

Senast uppdaterad (2009-10-04 18:42)

 
Comments (2)
Liknande problem
2 2015-09-10 15:20
Oscar
Har liknande problem med min 940. Har bytt rått bränslepumpsrelä å det funkade i göra dagar men nu tillbaka på samma ställe. Relät är paj. hur funkade din bil efter några dagar då den bar inne på Volvo?

/Oscar
Volvo 940 -93 Tankpump funkar inte
1 2013-10-06 06:36
Lasse
Tankpumpen styrs inte av styrbox längre. Pumpen funkar med el direktkopplad till pumpen,
kan el vara direktkopplad dit med säkring utan att något går sönder ?
Det finns två pumpar, också en huvudpump under bilen som funkar bra.

Add your comment

Your name:
Your email:
Rubrik:
Comment: